Przeskocz do treści

Basen dla biegacza – same zalety

basen - aqua Lublin
AQUA Lublin
Ciągle mówi się, że trening uzupełniający jest ważny dla biegacza-amatora. Uważam, że pływanie jest doskonałym dodatkiem do treningu biegowego, dlatego włączmy je do planu treningowego.

Były czasy, gdy chodziłem na basen regularnie i pływałem od 1000 do 1500 metrów jednorazowo. To było jeszcze przed regularnym bieganiem. Miałem o tyle komfortową sytuację w szkole, że basen mieliśmy obowiązkowy (niektórzy nie byli z tego powodu zadowoleni). Dzięki temu potrafię w miarę sprawnie pływać kilkoma stylami. Od niedawna znowu regularnie pływam i wiem, że wychodzi mi to na dobre. Więcej o zaletach aktywnej regeneracji przeczytasz TUTAJ.

basen
Można podglądać pływaków 🙂

Dlaczego basen?

  • pływanie zdecydowanie mniej obciąża stawy niż bieganie,
  • można pływać w czasie niektórych kontuzji uniemożliwiających bieganie, a dzięki temu pomaga utrzymać formę,
  • świetna forma aktywnej regeneracji np. po mocnych zawodach,
  • pomaga spalić tkankę tłuszczową,
  • różne style pływackie angażują inne mięśnie,
  • pływanie można połączyć z jacuzzi lub sauną,
  • możliwość zwiększenia siły i pojemności płuc,

W okresie budowania bazy i w czasie roztrenowania uważam, że basen jest obowiązkową pozycją. Oczywiście im bliżej startu docelowego tym mniej powinniśmy robić treningu ogólnego czy uzupełniającego, a więcej specjalistycznego. Jednak jest to obowiązkowa pozycja, gdy chcemy się aktywnie regenerować.

basen

Dodatkowo basen pomoże nam utrzymać formę w czasie niektórych kontuzji. Jest on świetną alternatywą dla jazdy na rowerze, biegania czy nawet siłowni. W przypadku regeneracji styl pływacki nie ma większego znaczenia (uwaga na odkrytą "żabkę"!). Jednak jeśli chcemy podtrzymać formę lub się rozwijać skupmy się raczej na pływaniu kraulem i wykonywaniu konkretnych zadań treningowych.

basen aqua lublin
Basen olimpijski w AQUA Lublin Fot: spottedlublin.pl

Podsumowując:

  • w czasie roztrenowania lub mocnego biegania - pływamy lekko dla regeneracji,
  • w czasie kontuzji umożliwiającej pływanie lub budowy bazy - pływamy mocno dla utrzymania lub poprawy formy.

Ja niestety czekam na diagnozę. Wygląda na to, że załatwiłem sobie stopę. Na pewno do końca tygodnia przerwa od biegania, być może dłużej jeśli spełni się czarny scenariusz. Możecie być pewni, że w tym czasie będę regularnie pojawiał się na basenie 🙂

PS. Jeśli podobał Ci się ten artykuł to zostaw po sobie ślad. Wpis możesz udostępnić znajomym, skomentować albo po prostu "dać lajka" 🙂

Wpadnij do mnie na Facebooka lub Instagrama:

konto Facebook   konto Instagram

Podziel się opinią

%d bloggers like this: